اعضای شورا حرف‌های من را نشنیده‌اند

آرمان- احسان اسقایی: بیماری شهردار تهران بهانه‌ای بیش نیست. ابعاد ماجرای استعفای محمدعلی ‌سرخط پروژه پیچیده‌ای است که در اتاق‌های فکر دلواپسان برای ناکامی اصلاح‌طلبان پس از پیروزی‌های پشت سر هم از سال92 به این سو، چیده شده است، پروژه‌ای که با توجه به لجام‌گسیختگی جریان اصولگرا و ناکامی آنها در اغلب صحنه‌های سیاسی که به‌علت شکست در دو انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس، خبرگان و شورای شهر در این جریان وجود دارد، چندان عمیق نیست و اولین ایستادگی آن پروژه را ناکام خواهد گذاشت. اصولگرایان برای تمایل پیدا کردن به حضور در عرصه سیاسی، به خصوص مجلس آینده، نیازمند شوکی مثبت هستند، شوکی که می‌تواند استعفای نجفی و تکرار دومینوی شکست اصلاح‌طلبان در دهه70 باشد که از انحلال شورای شهر اول آغاز شد و به شکست سنگین84 منجر گردید. اما نه اکنون دهه‌ هفتاد است و نه‌ اصلاح‌طلبان هیجان سیاسی آن سال‌ها را دارند که در دام‌های سیاسی جریان اصولگرا بیفتند.
کد نجفی از علت استعفا
شهردار تهران که به بهانه بیماری‌اش در روزهای پایانی‌ سال گذشته استعفا کرده بود، چندی پیش به منظور رایزنی با اعضای شورای شهر اعلام کرده بود که بر استعفایش اصرار دارد. با وجود این اعضای شورا اعلام کردند که استعفای نجفی را بررسی می‌کنند. البته این بار نتیجه از قبل روشن است؛ نجفی احتمالا 21 بر صفر خواهد باخت و باید به ‌مدیریت شهر تهران ادامه دهد. اما شهردار تهران روز گذشته نکته‌ای متفاوت را اعلام کرد. او گفت: «هنوز اعضای شورای شهر دلایل استعفای او را نشنیده‌اند». این جمله که درلابه‌لای سایر جملات نجفی و دفاع وی از عملکردش پنهان شد از دلایل اصلی استعفایش پرده برداشت. احتمالا جلسه امروز شورای شهر صحنه متفاوتی از دلایل باشد که نجفی برای استعفایش با اعضای شورای شهر به میان خواهد گذاشت، دلایلی که ‌بیماری وی را در مرحله دوم علت استعفا قرار خواهد داد.
هنوز اعضای شورا نپذیرفته‌اند


شهردار تهران از بررسی دلایل استعفای خود در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران خبر داد. وی در پاسخ به این سوال که اگر اعضای شورای شهر به استعفای شما پاسخ منفی دهند چه می‌شود، گفت: اجازه دهید گزینه‌های مختلف را بررسی کنیم و هنوز اعضای شورای شهر حرف‌های من را نشنیده‌اند.
نمی‌توانم مرخصی بگیرم
شهردار تهران با بیان اینکه علت استعفای من فرصت برای معالجه است، گفت: چرا که در سه چهار ماهی که باید برای درمان بروم کار شهرداری نمی‌تواند معلق بماند درحالی که شهرداری به جایگاهی رسیده که آمادگی حرکت سریع‌تر و حتی پرش را دارد و نمی‌خواهم به‌دلیل بیماری شهرداری دچار رکود شود. وی ‌گفت: دوی امدادی در شهرداری انجام شده که بخشی را من انجام دادم و حالا می‌توان ادامه مسیر را به دیگران سپرد تا طی کنند و از آنجایی که افراد شایسته حضور دارند فکر نمی‌کنم ضرورتی بر ماندنم باشد.
هدف؛ ایجاد اختلاف!
دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: هرچند شهر و شهرداری تهران مهم هستند، اما پروژه‌ای که در ارتباط با این موضوع دنبال می‌شود، فراتر از شهرداری و شورای شهر تهران است. علی شکوری افزود: موضوع آن است که جریان اصلاحات در یک فرآیند چندساله که آغاز آن ٩٢ بود و تا امروز ادامه داشته است قدم به قدم جلو آمده و رقیب این جریان قدم‌به‌قدم به عقب رانده شده است. مخالفان اصلاحات برای توقف این روند رو به جلو پروژه خود را از شهرداری تهران آغاز کرده‌اند با این خیال که فرآیندی که در شورای اول و شهرداری تهران به وجود آمد را تکرار کنند که البته به‌نظر من ناموفق خواهند بود. هدف اصلی این فشار ایجاد اختلاف در شورای شهر پنجم است. این جریان معتقد است که اگر نجفی را از میدان به در کنیم، علاوه بر توقف شفاف‌سازى در مورد فسادها در دوره مدیریت قبلى، بر سر انتخاب شهردار جدید تهران در شورا اختلاف به وجود مى‌آید و این اختلاف نقطه آغاز فرآیند معکوس توفیقات سال‌های اخیر جریان اصلاحات خواهد شد. به همین دلیل است که فشار بر نجفی برای استعفا زیاد است تا شاید بتوانند با رفتن نجفی آتش اختلاف را در میان اعضای شورا شعله‌ور کنند و این اختلاف از اعضای شورا به جریان اصلاحات منتقل شود.
شهردار، تحت فشار
حیدری نماینده مردم تهران در مجلس همچنین با بیان اینکه طبق شنیده‌ها نجفی شهردار تهران تحت فشار قرار گرفته و بیماری وی فرع بر موضوع است، پیش‌بینی کرد که شورای شهر به سادگی استعفای وی را نپذیرد. برخی می‌گفتند آقای نجفی روی مفاسد اقتصادی خیلی قاطع ایستاده و حتی یکسری پرونده‌ها را آماده کرده و آنها را به قوه قضائیه ارجاع داده است. این موضوع همچنین با جشن روز زن در برج میلاد که حاشیه‌هایی در پی داشت همزمان شد و حتی برخی این موضوع را هماهنگ شده می‌دانند. بلافاصله بعد از این جشن برای آقای نجفی احضاریه رفت و از برخی تریبون‌ها موضع‌گیری‌های تندی علیه ایشان اتخاذ شد.
تشکیل کمیته ویژه
عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد که کمیته ویژه رسیدگی به استعفای شهردار تهران تشکیل شود. احمد مسجدجامعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بررسی استعفای نجفی در جلسه گفت: اعضای شورای شهر تهران با اجماع کامل، نجفی را به عنوان شهردار پایتخت انتخاب کردند اما اگر نجفی اصرار بر استعفا دارد، باید به گونه‌ای رفتار شود که اصرار بر ماندن نجفی در اذهان عمومی اختلاف میان شورا و شهرداری تلقی نشود و باید به دنبال راهکارهایی باشیم که مسیر نجفی برای مبارزه با فساد ادامه یابد. احمد مسجدجامعی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود کمیته ویژه‌ای برای پیگیری استعفای نجفی تشکیل شود، گفت: موضوع استعفای نجفی کمتر از بررسی تخصصی لوایح و طرح‌های دیگر شورا نیست و بر همین اساس پیشنهاد می‌شود شورای شهر با راه‌اندازی کارگروه تخصصی، موضوع استعفای نجفی را بررسی و گزارش آن را برای تصمیم نهایی به صحن ارائه کند.
درمان یا ماندن بر پیمان؟
به هر طریق این امکان وجود دارد که نجفی بیش از این توان ایجاد اصلاحات در شهرداری تهران را نداشته باشد و بیماری وی نیز برایش از اصلاحات در شهرداری تهران اولویت بیشتری داشته باشد. نجفی چندی پیش اعلام کرد زمانی که در آمریکا در ابتدای انقلاب تحصیل می‌کرده به تکلیف شرعی که چمران بر دوش او قرار داده و او در میان گرفتن مدرک خود که شاید تا آن روز کسی در ایران نتوانسته بود به آن درجه علمی نائل آید و حضور در کشورش، خدمت به انقلاب و ایران را انتخاب کرد. چمران شهید شد و نجفی ماند. حال باید دید نجفی درمان را ترجیح می‌دهد که استمرار هدفی است که برای او عطای تحصیلات در آمریکا را در جوانی به لقایش بخشیده بود؟ هرچند مسیری که او در شهرداری تهران آغاز کرده مختص به شخص نجفی نیست و این مردم بودند که بر این مسیر در انتخابات شورای شهر تاکید کردند. نجفی تنها سکان تکلیف اصلاحات را در دست دارد. مسیر اصلاحات پر از مدیران تحول‌خواهی است که با سرعت بیشتری می‌توانند این مسیر ضد فساد را بپیمایند.